امروزه در اکثر خانه ها از کفپوش وینیل استفاده می کنند. کفپوشی که استفاده از آن مزایای بسیاری دارد، اما برای نگهداری و تمیز کردن آن باید نکات خاصی را رعایت کرد. در ادامه این مقاله که توسط کارشناسان ما در شرکت آذران تهیه شده است، به بررسی نحوه نگهداری از کفپوش وینیل (Vinyl) پرداخته ایم و نکاتی را درباره نحوه شستن و تمیز کردن این کفپوش ذکر کرده ایم.

نحوه نگهداری از کفپوش وینیل (Vinyl)

بهتر است ابتدا چند نکته برای نحوه نگهداری از کفپوش وینیل (Vinyl) نام ببریم. نکاتی که به کارگیری آن ها می تواند سبب جلوگیری از آسیب دیدن و کثیف شدن کفپوش ها شود. اولین نکته، استفاده از پادری در محل ورود خانه است. پادری می تواند قسمت زیادی از آلودگی کفش ها را به خود جذب کند. بیشترین نیاز برای استفاده از پادری در مکان هایی است که افراد با کفش وارد می شوند.

برای مثال مکان هایی مانند بیمارستان ها و اداره ها. آیا تا به حال دیده اید در بخش ورودی خانه رنگ کفپوش با دیگر قسمت های خانه تفاوت داشته باشد؟ دلیل این تفاوت رنگ، استفاده نکردن از پادری است. زیرا آلودگی ها توسط کفپوش جذب می شوند و رنگ آن ها دیگر یکسان نخواهد بود. همین مسئله موجب می شود تا ظاهر کفپوش ها به هم بریزد.

آشنایی با اصول نگهداری از کفپوش وینیل

آشنایی با اصول نگهداری از کفپوش وینیل

 

مراقبت از پایه وسایل نکته ای مهم در نحوه نگهداری از کفپوش وینیل (Vinyl)

قطعاً در تمام خانه ها یا اداره ها وسایل سنگینی همچون مبل، جاکفشی، یخچال، اجاق گاز و میز تلویزیون وجود دارد. توصیه می شود برای اینکه کفپوش وینیل شما آسیب نبیند، حتماً در زیر پایه این وسایل پد محافظ قرار دهید. بدین شکل قسمت زیادی از وزن و نیروی اجسام توسط این محافظ ها جذب می شود و دیگر شاهد آثار پایه وسایل سنگین بر روی کفپوش ها نخواهید بود.

اگر پد محافظ ندارید یا نمی خواهید آن ها را خریداری کنید، خودتان به راحتی می توانید یک جسم را زیر پایه مبلمان یا دیگر وسایل سنگین قرار دهید. فقط جسمی که زیر پایه وسایل قرار میدهید، باید ویژگی ضربه گیری را داشته باشند که بتوانند نیروی وارد بر کف پوش را به حداقل برسانند.

 

دیگر مطالب تکمیلی را در این بخش دنبال نمایید

راهنمای خرید بهترین کفپوش برای فضای اداری

تفاوت پارکت و کف کاذب پی وی سی در چیست؟

اصول نگهداری از کفپوش ساختمان| مزایا و معایب

جلوگیری از خراش بر روی کفپوش ها

دقت کنید در صورتی که کفپوش شما کثیف یا آلوده شود، می توان با استفاده از نکاتی خاص آن را تمیز کرد. اما اگر خراشی بر روی کفپوش وینیل شما ایجاد شد از بین بردن آن بسیار سخت و یا حتی غیر ممکن خواهد بود. پس بهتر است کارهایی را انجام دهید که سبب جلوگیری از ایجاد خراش بر روی کفپوش شود. سعی کنید برای جابجایی اجسامی مانند مبل، صندلی یا میز تلویزیون آن ها را از روی زمین بردارید و سپس جابجا کنید. به عبارت دیگر به هیچ عنوان آن ها را بر روی زمین نکشید.

برای تمیز کردن کفپوش، از اجسام زبر مانند سیم استفاده نکنید. در صورتی که خراشهای بسیار عمیقی بر روی کفپوش ایجاد شد، می توانید با استفاده از بتونه آن را پر کنید. رنگی که همرنگ کفپوش باشد به مقدار کمی بر روی آن بزنید. در مرحله ی آخر با یک سمباده کاملاً نرم سطح آن را صاف نمایید. توجه کنید فقط در صورتی که خراش بر روی کفپوش بسیار عمیق باشد، باید این کار را انجام داد.

تمیز کردن کفپوش وینیل (Vinyl)

تمیز کردن کفپوش وینیل (Vinyl)

 

تمیز کردن با جارو به صورت مداوم

بهتر است هفته ای ۲ بار سطح کفپوش را با جاروی ساده تمیز کنید. این کار یکی از آسانترین و کم هزینه ترین موارد در نحوه نگهداری از کفپوش وینیل (Vinyl) محسوب می شود. جارو و وسایل نظافتی باید کاملا نرم باشند تا به کفپوش آسیب نرسانند. اگر کفپوش ها را به طور مداوم تمیز نکنید، پس از مدتی آلودگی های زیادی بر روی کفپوش می نشیند. در آن صورت هم هزینه برای تمیز کردن کفپوش بالا میرود و هم وقت شما را بیشتر می گیرد.

در صورت کثیف شدن کفپوش وینیل (Vinyl)چه کنیم

تمام مواردی که پیش از این ذکر کردیم برای نحوه نگهداری از کفپوش وینیل (Vinyl) و راه هایی برای پیشگیری از کثیف شدن و آسیب دیدن کفپوش بود. اما در صورتیکه کفپوش دچار کثیفی یا آلودگی شد باید چگونه آن را تمیز کنیم؟ در مرحله اول تمام سطح خانه را با یک جاروی بسیار نرم جارو کنید و تمام گرد و غبار ها را از روی کفپوش پاک کنید. زیرا این گرد و غبار ها اگر بر روی کفپوش باقی بمانند در مراحل بعدی نظافت، با رطوبت مخلوط می شوند و آلودگی را دو چندان می کنند.

پس از اینکه کفپوش را به طور کامل جارو کردید، درون یک سطل، آب گرم را با مقداری مایع ظرفشویی مخلوط کنید. تی خود را درون مخلوط آب گرم و مایع ظرفشویی کنید و بر روی تمام سطح کفپوش بکشید. سپس تی را بشویید تا کاملاً مایع ظرفشویی از روی سطح تی پاک شود. بعد تی را مقداری خیس کنید و کفپوش وینیل را تی بکشید. قبل از اینکه رطوبت بر روی کفپوش خشک شود، آب تمام کفپوش را با یک دستمال پارچه ای خشک بگیرید.

نگهداری و تمیز کردن کفپوش کفپوش وینیل (Vinyl)

نگهداری و تمیز کردن کفپوش کفپوش وینیل (Vinyl)

 

نکاتی طلایی در نحوه نگهداری از کفپوش وینیل (Vinyl) و تمیز کردن آن

در برخی موارد ممکن است لکه هایی بر روی کفپوش وینیل ایجاد شود که پاک کردن آن ها به راحتی دیگر آلودگی ها نباشد. در ادامه راهکارهایی خاص برای شستشو و نحوه نگهداری از کفپوش وینیل (Vinyl) ذکر کرده ایم.

  1. اگر با به کارگیری روش عادی(جارو کردن و تی کشیدن) نتوانستید آلودگی ها و لکه های موجود در کفپوش وینیل را از بین ببرید، از سرکه سیب استفاده کنید. سرکه سیب قدرت زیادی در از بین بردن لکه ها و چربی ها دارد.
  2. اگر در نحوه نگهداری از کفپوش وینیل (Vinyl) به مشکل خوردید و به هر شکلی بر روی کفپوش وینیل خانه شما خراش هایی ایجاد شد، از روغن جوجوبا استفاده کنید. با استفاده از این روغن خراش ها کمتر به چشم می آیند.
  3. محلول آبی جوش شیرین هم مانند سرکه سیب می تواند لکه ها و چربی ها را از روی سطوح از بین ببرد.