مشخصه اصلی یک ساختمان نمای آن می باشد .نمای ساختمان از مصالح مختلفی مانند آجر، سنگ، بتن، چوب، شیشه، فلز و ... ساخته می شود. در این مقاله به بررسی نمای کرتین وال و تفاوت آن با دیگر نماها می پردازیم. نمای ساختمان پوسته خارجی ساختمان می باشد و از ساختمان در برابر عوامل جوی مانند باد و باران، طوفان، تابش نور خورشید و ... محافظت می کند نقش اصلی در زیبایی پوسته خارجی ساختمان را دارد.

تاریخچه تولید نمای کرتین وال

در قرن نوزدهم همراه با تغییرات شیوه معماری، در کاربرد مصالح ساختمانی نیز تغییرات عمده ای به وجود آمد. استفاده از نماهای شیشه به تدریج در قرن نوزدهم رواج پیدا کرد سپس با استفاده از آلومینیم به عنوان متریال اصلی و قاب دور شیشه ها نمای کراتین وال یا همان دیوار پرده ای به وجود آمد. از همان ابتدا از این نما در ساختمان های بزرگ تجاری و اداری استفاده می شد.

نمای کرتین وال و تاریخچه آننمای کرتین وال و تاریخچه آن

نمای کرتین وال چیست؟

ساختار نمای کرتین وال از شاسی ها و لامل هایی تشکیل شده است که شیشه را بر روی آن نصب می کنند. در واقع نمای کرتین وال همان نمای شیشه ای است و ویژگی اصلی آن این است که وزن شیشه به ساختمان وارد نمی شود بلکه به شاسی ها و لامل ها وارد می شود و همین امر سبب سبک شدن ساختمان می شود و مقاومت آن در برابر زلزله بیشتر می شود. همانطور که گفته شد لامل ها، استراکچر نمای کرتین وال هستند و معمولا از جنس آلومینیم، چوب و فولاد ساخته می شوند لامل هایی که از جنس آلومینیوم هستند بسیار بهتر از مصالح دیگر هستند.

برای ساختن نمای کرتین وال معمولا از لامل های آلومینیومی استفاده می شود زیرا چوب و فولاد وزن بالایی دارند و پس از مدتی دچار خوردگی می شوند اما آلومینیم دارای مقاومت و استحکام خوبی است علاوه بر آن سبک است و لامل ها به راحتی بر روی هم چفت می شوند به همین علت عایق صوتی و حرارتی هستند.

نمای کرتین وال به دو صورت بر روی ساختمان نصب می شوند:

  1. به صورت فریم لیس: قاب های دور شیشه مشخص نیست و در نما فقط شیشه بدون خطوط قاب دیده میشود.
  2. به صورت فیس کپ: قاب دور شیشه در نما دیده می شود.

مطالب مرتبط با این مقاله را در این بخش از شرکت آذران فضانما دنبال نمایید

نمای زیبا برای ساختمان های بزرگ

آشنایی با انواع نمای بیرونی ساختمان

آشنایی با ویژگی و مزایای نمای پی وی سی

نمای کرتین وال و تفاوت آن با دیگر نماها چیست؟

سازه کرتین وال یک ساختار جداگانه دارد.نحوه تولید نمای کرتین وال به این صورت است که وزن حاصل از شیشه های نما به ساختمان وارد نمی شود در واقع این بار را لامل ها و شاسی ها تحمل می کنند. نمای کرتین وال و تفاوت آن با دیگر نماها این است که یک ساختار مستحکم جداگانه دارد وزن نما توسط سازه ساختمان تحمل نمی شود.در صورتی که نمای سنگی، چوبی، فولادی، کامپوزیت و... روی دیوار خارجی ساختمان نصب می شوند و یک بار اضافی را به ساختمان تحمیل می کنند.

نمای کرتین وال و تفاوت ان با دیگر نماهانمای کرتین وال و تفاوت ان با دیگر نماها

نمای کرتین وال و تفاوت آن با دیگر نماهای شیشه ای چیست؟

  • نمای کرتین وال و تفاوت آن با دیگر نماها این است که هزینه نصب یک شیشه دوجداره در ساختمان نصف هزینه نمای کرتین وال است.برای نصب و ساخت کراتین وال نیاز به نیروی متخصص و ماهر همچنین ماشین های سنگین مانند جرثقیل  است در صورتی که شیشه دوجداره به راحتی توسط یک بنای معمولی قابل نصب است.
  • ساختار کرتین وال به صورت ایستا می باشد و صرفا بار خود و بار ناشی از فشار هوا را تحمل می کند.اما نمای شیشه ای به دیوار ساختمان نصب می شود و ساختمان علاوه بر وزن خود باید وزن شیشه را نیز تحمل کند.
  • از دیگر تفاوت نمای کرتین وال با دیگر نماها می توان به این مورد اشاره کرد که نمای کرتین وال در مقابل زلزله، رطوبت، گرما، باد و باران و ... مقاومت بالایی دارند اما نماهای شیشه ای به نسبت نماهای کرتین وال مقاومت کمتری دارند. هزینه های مراقبت، تعمیر و نگهداری نمای کرتین وال نسبت به سایر نماهای شیشه ای بسیار پایین تر است
  • نمای کرتین وال و تفاوت آن با دیگر نماها این است که نصب کرتین وال ها در خارج ساختمان به وسیله جرثقیل انجام می شود و به لبه دال های بتنی آویزان می شود. اما نماهای شیشه ای به دال های بتنی نصب می شود و از داخل ساختمان براحتی قابل اجرا است.
  • از نمای کرتین وال در ساختمان های تجاری استفاده می شود .اما نماهای شیشه ای در ساختمان مسکونی مورد استفاده قرار می گیرند.
  • نماهای شیشه ای در ساختمان های مسکونی با کف در ارتباط هستند اما نمای کرتین وال به صورت یکپارچه و متمرکز توسط جرثقیل بر روی نمای ساختمان قرار داده می شوند.

تفاوت نمای کرتین وال با نمای شیشه ایتفاوت نمای کرتین وال با نمای شیشه ای

وظیفه لامل ها در نمای کرتین وال چیست؟

لامل ها به زبان ساده قاب دور نمای کرتین وال هستند.لامل ها به دوبخش تقسیم می شوند لامل های افقی که در اصطلاح فنی به آن ترنسم می گویند و لامل های عمودی که به آن ها مولیون می گویند.لامل های افقی یا ترنسم در سایز های طولی کوچکتری تولید می شوند و لامل های عمودی مولیون ها از آنجایی که عمده بار نمای کرتین وال بر روی آن ها می باشد دارای طول بیشتری نسبت به ترنسم ها هستند.

لامل ها از نظر جنس و برند متفاوت هستند در بسیاری از کشورها کارگاه های تولید لامل وجود دارد اما بهترین تولید کننده لامل ها کشور آلمان است.لامل ها دارای شیارهای هستند که شیشه به راحتی بر روی لامل های عمودی و افقی چفت می شوند این شیار ها به صورتی طراحی شدند که فضای مابین شیشه و شیار را با لاستیک هایی پوشش می دهند که سبب می شود نمای کرتین وال عایق صوتی ،حرارتی و رطوبتی خوبی شود.

انواع نمای کرتین وال

  • نمای فیس کپ: در این نوع نما شیشه ها مستقیم بر روی لامل ها قرار می گیرند و به وسیله درپوش ها بر روی لامل ها فیکس می شوند.این روش خود به دو روش نیمه درپوش دار و درپوش دار کامل تقسیم می شود.
  • نمای فریم لس: شیشه با استفاده از یک قاب آلومینیومی به سازه متصل می شود.
  • نمای یو چنل: این نما از انواع بسیار سبک و مقرون به صرفه نماهای کرتین وال است که در ساختمان های با ارتفاع کم قابل اجرا می باشد.

انواع نمای کرتین والانواع نمای کرتین وال

     

    پر بازدیدترین مطالب شرکت آذران پلاستیک را در این بخش دنبال نمایید

    تزیین دیوار آشپزخانه با دیوارپوش pvc

    نحوه تمیز کاری و نگهداری انواع دیوارپوش ها

    چگونگی ساخت سقف کاذب پی وی سی طرح چوب